§
1 NAVN
Foreningens navn er HASTRUP BYLAUG.
§
2 FORMÅL
Foreningens formål er at styrke sammenholdet i Hastrup ved primært at afholde fastelavns- og midsommerfester, Sct. Hans bål og tøndeslagning (evt. i samarbejde med Borgerforeningen).
§
3 MEDLEMSKAB
Som medlemmer kan optages alle,
som bor indenfor Hastrup bygrænse, d.v.s. indenfor skellet til de omliggende
byer.
Medlemskabet ophører ved fraflytning
eller udmeldelse.
§
4 KONTINGENT
Ved indmeldelsen betales kr.
10,00 een gang for alle pr husstand.
§
5 BYTING
Ordinært byting afholdes hvert år
i forbindelse med fastelavnsfesten med mindst følgende dagsorden:
1. Valg af dirigent
2. Beretning
3. Regnskab
4. Indkomne forslag
5. Valg
6. Eventuelt
Indkaldelse til byting sker med
mindst 14 dages varsel i forbindelse med invitation til fastelavnsfesten.
Forslag, der ønskes behandlet,
skal være oldermanden i hænde senest 8 dage før bytingets afholdelse.
Ændring af lovene kræver, at et
flertal på 2/3 af de fremmødte stemmer for. Alle andre beslutninger træffes
ved almindelig stemmeflerhed.
Såfremt der - efter bestyrelsens
skøn - ikke er basis for at afholde fastelavnsfest, indkaldes og afholdes det
ordinære byting i forbindelse med midsommerfesten.
§
6 BESTYRELSE
Bestyrelsen, der vælges på det
årlige byting, består af oldermand samt 3 laugsmænd, der vælges for 2 år. På
lige år vælges oldermand og 1 laugsmand. På ulige år vælges 2 laugsmænd. Herudover
vælges 1 suppleant til bestyrelsen for 1 år.
Bestyrelsen konstituerer sig selv
med skatmester og evt. skriver.
Såfremt oldermanden fraflytter
eller går af, kan bestyrelsen – i en periode frem til afholdelse af
det næste ordinære byting –
konstituere sig selv med en fungerende oldermand.
Valgene gælder den pågældende
husstand og det er derfor en selvfølge, at den valgtes ægtefælle/samlever
deltager i bestyrelsens arbejde og møder.
I tilfælde af stemmelighed i
bestyrelsen er oldermandens stemme afgørende.
§
7 REGNSKAB
Regnskabsåret løber fra 1. januar
til 31. december.
Regnskabet, der skal indeholde et
driftsregnskab og en status, skal foreligge til revision 1 måned før bytingets
afholdelse.
Bytinget vælger 2 revisorer og en
suppleant for 1 år.
Laugsarrangementer skal i
princippet hvile i sig selv, dog kan der efter bytingets beslutning oprettes
fonds til særlige formål, f. eks. jubilæumsfond. Midler hertil skaffes gennem overskud
på arrangementer samt ved salg af lotterier m.v.
§
8 EKSTRAORDINÆRT BYTING
Ekstraordinært byting skal
afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, eller når mindst 10 medlemmer
(husstande) skriftligt begærer det overfor bestyrelsen.
Indkaldelse skal ske med mindst
14 dages varsel og det ekstraordinære byting skal afholdes senest 1 måned
efter modtagelse af begæringen.
§
9 SÆRLIGE BESTEMMELSER
I foreningens arrangementer kan
alle husstande indenfor Hastrups bygrænse deltage - ved fester skal børn være
fyldt 16 år.
Herudover kan fraflyttede
personer, som har boet i Hastrup mere end 2 år og med fortsat tilknytning til
Hastrup, deltage.
Ægtefælle, samlever o.lign. kan
naturligvis også deltage.
§
10 OPLØSNING
Opløsning af foreningen kan kun
ske på et dertil indkaldt byting, hvor mindst 50% af medlemmerne er fremmødt og
mindst 75% af de fremmødte stemmer for opløsningen.
Såfremt 50% ikke møder frem, skal
der afholdes et ekstraordinært byting med “opløsning af foreningen” som eneste
dagsordenspunkt, hvorefter simpelt stemmeflertal er afgørende.
Vedtages opløsningen, træffer det
ekstraordinære byting bestemmelse om anvendelse af foreningens eventuelle
midler til forskønnelsesformål i Hastrup eller eventuelle velgørende formål.
Vedtaget på det stiftende byting
i Snoldelev
Sognegård, lørdag den 3. marts
1984.
Ændret af bytinget lørdag den 15.
juni 1985.
Ændret af bytinget lørdag den 9.
februar 1991.
Ændret af bytinget lørdag den 17.
februar 1996.
Ændret af bytinget lørdag den 23.
juni 2001.