|
|
LOVE FOR HASTRUP BYLAUG§ 1 NAVN Foreningens navn er HASTRUP BYLAUG. § 2 FORMÅL Foreningens formål er at styrke sammenholdet i Hastrup ved primært at afholde fastelavns- og midsommerfester, Sct. Hans bål og tøndeslagning (evt. i samarbejde med Borgerforeningen). § 3 MEDLEMSKAB Som medlemmer kan optages alle, som bor indenfor Hastrup bygrænse, d.v.s. indenfor skellet til de omliggende byer. Medlemskabet ophører ved fraflytning eller udmeldelse. § 4 KONTINGENT Ved indmeldelsen betales kr. 10,00 een gang for alle pr husstand. § 5 BYTING Ordinært byting afholdes hvert år i forbindelse med fastelavnsfesten med mindst følgende dagsorden: 1. Valg af dirigent 2. Beretning 3. Regnskab 4. Indkomne forslag 5. Valg 6. Eventuelt Indkaldelse til byting sker med mindst 14 dages varsel i forbindelse med invitation til fastelavnsfesten. Forslag, der ønskes behandlet, skal være oldermanden i hænde senest 8 dage før bytingets afholdelse. Ændring af lovene kræver, at et flertal på 2/3 af de fremmødte stemmer for. Alle andre beslutninger træffes ved almindelig stemmeflerhed. Såfremt der - efter bestyrelsens skøn - ikke er basis for at afholde fastelavnsfest, indkaldes og afholdes det ordinære byting i forbindelse med midsommerfesten. § 6 BESTYRELSE Bestyrelsen, der vælges på det årlige byting, består af oldermand samt 3 laugsmænd, der vælges for 2 år. På lige år vælges oldermand og 1 laugsmand. På ulige år vælges 2 laugsmænd. Herudover vælges 1 suppleant til bestyrelsen for 1 år. Bestyrelsen konstituerer sig selv med skatmester og evt. skriver. Såfremt oldermanden fraflytter eller går af, kan bestyrelsen – i en periode frem til afholdelse af det næste ordinære byting – konstituere sig selv med en fungerende oldermand. Valgene gælder den pågældende husstand og det er derfor en selvfølge, at den valgtes ægtefælle/samlever deltager i bestyrelsens arbejde og møder. I tilfælde af stemmelighed i bestyrelsen er oldermandens stemme afgørende. § 7 REGNSKAB Regnskabsåret løber fra 1. januar til 31. december. Regnskabet, der skal indeholde et driftsregnskab og en status, skal foreligge til revision 1 måned før bytingets afholdelse. Bytinget vælger 2 revisorer og en suppleant for 1 år. Laugsarrangementer skal i princippet hvile i sig selv, dog kan der efter bytingets beslutning oprettes fonds til særlige formål, f. eks. jubilæumsfond. Midler hertil skaffes gennem overskud på arrangementer samt ved salg af lotterier m.v. § 8 EKSTRAORDINÆRT BYTING Ekstraordinært byting skal afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, eller når mindst 10 medlemmer (husstande) skriftligt begærer det overfor bestyrelsen. Indkaldelse skal ske med mindst 14 dages varsel og det ekstraordinære byting skal afholdes senest 1 måned efter modtagelse af begæringen. § 9 SÆRLIGE BESTEMMELSER I foreningens arrangementer kan alle husstande indenfor Hastrups bygrænse deltage - ved fester skal børn være fyldt 16 år. Herudover kan fraflyttede personer, som har boet i Hastrup mere end 2 år og med fortsat tilknytning til Hastrup, deltage. Ægtefælle, samlever o.lign. kan naturligvis også deltage. § 10 OPLØSNING Opløsning af foreningen kan kun ske på et dertil indkaldt byting, hvor mindst 50% af medlemmerne er fremmødt og mindst 75% af de fremmødte stemmer for opløsningen. Såfremt 50% ikke møder frem, skal der afholdes et ekstraordinært byting med “opløsning af foreningen” som eneste dagsordenspunkt, hvorefter simpelt stemmeflertal er afgørende. Vedtages opløsningen, træffer det ekstraordinære byting bestemmelse om anvendelse af foreningens eventuelle midler til forskønnelsesformål i Hastrup eller eventuelle velgørende formål.
Vedtaget på det stiftende byting i Snoldelev Sognegård, lørdag den 3. marts 1984. Ændret af bytinget lørdag den 15. juni 1985. Ændret af bytinget lørdag den 9. februar 1991. Ændret af bytinget lørdag den 17. februar 1996. Ændret af bytinget lørdag den 23. juni 2001. |
Send mail to
tfbon@rk.dk with
questions or comments about this web site.
|